Actie voor veilig fietsen in de Kapiteinstraat – opnieuw!
3 juni 2025 at 6:37amMaandagavond 2 juni verzamelde een groepje enthousiaste vrijwilligers van Gents MilieuFront, Fietsersbond Gent en buurtbewoners om de gevaarlijke omstandigheden voor fietsers in de Kapiteinstraat – opnieuw – aan te kaarten. Aan de vooravond van Wereldfietsdag (3 juni) gingen ze er gewapend met krijtspuitbussen en sjablonen aan de slag. (Foto’s onderaan.) Dit deden ze ook al in 2020 en sindsdien stelde de Stad een integrale heraanleg uit. Een integrale heraanleg moet de ruimte in deze straat rechtvaardiger verdelen over voetgangers en fietsers.
Kapiteinstraat, Wondelgem
De Kapiteinstraat is een brede verbindingsstraat zonder fietsinfrastructuur die uitnodigt tot autorace-gedrag. Het is een drukke tweerichtingsbaan: 2 brede rijwegen voor auto’s, langs weerskanten 2 parkeerstroken voor wagens en absoluut niets voor fietsers. Voor fietsers is er blijkbaar geen plaats, ook al is het een belangrijke verbindingsweg. Het is een belangrijke verkeersas tussen Wondelgem, Meulestede en Gent-centrum. Een deel van de straat vormt mee fietssnelweg F42 Gent-Brugge (via Eeklo) en de hele straat behoort tot een functionele fietsroute (volgens het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk). Pieter Nuytinck van GMF: “Vergelijk de situatie maar eens met de heraangelegde Botestraat, in het verlengde van deze functionele fietsroute waar de stad plaats maakte voor afgescheiden fietspaden.”
Onveilig voor iedereen
Er gebeurden de voorbije jaren al verschillende ongevallen in de Kapiteinstraat, waaronder een dodelijk ongeval in 2016, een ongeval met lichtgewonden in 2020 en een verkeersongeval in 2023. Gaat het stadsbestuur echt wachten totdat er nog een dode valt?
Is dit nu later?
Vijf jaar geleden gingen Gents MilieuFront, Fietsersbond en buurtbewoners op dezelfde plek met krijt aan de slag om te zorgen voor een zelf ontworpen fietssuggestiestrook. Sindsdien volgde deze chronologie van uitstel en afstel door Stad Gent:
- 2020: ‘Er komt een integrale heraanleg met fietsinfrastructuur in 2025. Op korte termijn plannen we hier wel nog fietssuggestiestroken.’ (bron)
- 2021: ‘Een heraanlegdossier is opgestart waarvan uitvoering in 2025 is voorzien. Afhankelijk van het respecteren van de startdatum van de werken plannen we in 2023 tijdelijk fietssuggestiestroken in afwachting van de heraanleg.’ (bron)
- Februari 2023: ‘Gezien de hoge kostprijs van coating voor fietssuggestiestroken en de huidige besparingen bij Stad Gent zijn de fietssuggestiestroken niet ingepland voor 2023.’ en ‘De integrale heraanleg van de Kapiteinstraat staat op de planning voor de volgende legislatuur.’ (bron)
- September 2024: ‘De integrale heraanleg van de cluster rond de Kapiteinstraat, is bij de besparingsrondes wat naar achter geschoven. Het is aan de volgende ploeg om in de planning en de daarbij horende budgetten en verdere prioriteiten te bepalen.’ (bron)
- Februari 2025: ‘Binnen de opmaak van de strategische meerjarenplanning zal het college de komende maanden verschillende noden op vlak van heraanleg afwegen. Op dat moment zal ook een beslissing over die ruimere heraanleg vallen.’ (bron)
Wereldfietsdag
Op 3 juni vieren we Wereldfietsdag, op initiatief van de Verenigde Naties. Het huidige bestuursakkoord voor Gent vermeldt terecht: ‘We houden vast aan het STOP-principe en investeren prioritair in veiligheid en toegankelijkheid voor voetgangers en veilige fietsinfrastructuur.’ En ook ‘We zorgen voor veilige verbindingsroutes tussen de kernen van deelgemeenten, met afgescheiden fietspaden waar mogelijk.’
Hier is een afgescheiden fietspad mogelijk, dus het stadsbestuur moet stoppen met de heraanleg uit te stellen. GMF roept op: ‘Bescherm de Gentse voetgangers en fietsers, en maak nu werk van een heraanleg’.