• Wij zijn GMF

    An, redactieraad & activiteitenwerkgroep

    Met ludieke en/of inhoudelijke acties maken we van Gent letterlijk en figuurlijk de schoonste stad ter wereld!

Antwerpsesteenweg: extra winkels, maar ook veiliger voor fietsers?

19 juli 2018 at 2:49pm

De stad heeft een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan klaar voor de Antwerpsesteenweg. Het plan voorziet extra ruimte voor winkels, woningen en groen. Die bijkomende winkels zullen onvermijdelijk ook voor extra autoverkeer zorgen. Terwijl het hier nu voor fietsers allesbehalve veilig is. De steenweg zelf maakt echter geen deel uit van het ruimtelijk uitvoeringsplan, want die valt onder de verantwoordelijkheid van de Vlaamse overheid.

Enkele jaren geleden liet de stad een onderzoek uitvoeren over de belangrijkste steenwegen in Gent. Daaruit bleek dat er langs sommige steenwegen ruimte is voor bijkomende woningen en handelszaken. Langs de Antwerpsesteenweg is er plaats aan de Carrefour en aan Mediamarkt. Door de parking van Carrefour ondergronds te brengen kunnen hier nieuwe handelszaken met wonen-boven-winkels uitgebouwd worden. Zo kan hier 20.000 m² extra winkelruimte bijkomen. Door het bundelen van handelszaken kunnen deze via één op- en afrit op de steenweg aansluiten, wat veel beter is voor de verkeersveiligheid dan afzonderlijke op- en afritten.

Het blijft ook de bedoeling om de tramlijn door te trekken op de Antwerpsesteenweg richting Lochristi. Al blijft dat voorlopig nog zeer verre toekomstmuziek, gelet op de besparingen bij De Lijn. Op korte termijn wil de stad met dit plan bijkomende park&rides voorzien, al moet je dan wel de bus nemen naar het centrum. En met de auto’s mee in de file staan.

Wat met de fietsers?
Dat de Antwerpsesteenweg onveilig is voor fietsers, weten we allemaal. Recent vond hier een tragisch ongeval plaats, waarbij een jonge fietster de dood vond na aangereden te zijn door een afdraaiende vrachtwagen. De fietspaden zijn in slechte staat, er is zeer druk auto- en vrachtverkeer, een menging van traag lokaal en snel doorgaand verkeer,  er zijn vele op- en afritten, de verkeerslichten zijn in de eerste plaats afgestemd op doorstroming van het autoverkeer. Als fietser is het hier geen pretje. Het valt dan ook moeilijk te begrijpen waarom de steenweg zelf niet is opgenomen in het ruimtelijk uitvoeringsplan. Nu staan enkel de zones rond de steenweg in het plan. De steenweg mee opnemen gaf nochtans de mogelijkheid om in het plan voorwaarden op te leggen voor veilige fietspaden. De reden daarvoor is dat weg onder het beheer valt van de Vlaamse overheid, van de Administratie Wegen en Verkeer. Een zoveelste administratieve discussie dus… ten koste van fietsers.

Nochtans kan hier op korte termijn en zonder al te zware investeringen véél gedaan worden voor de verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld door het doorgaand en afslaand verkeer beter van mekaar te scheiden met voorsorteerstroken, door apart groen in te stellen  voor afslaand verkeer vanaf de steenweg, door apart groen voor fietsers en voetgangers te voorzien op de kruispunten, door de maximale snelheid te verlagen of door extra zebrapaden te voorzien. In afwachting van een volledige herinrichting van de Antwerpsesteenweg, hopelijk mét een tram, kunnen dergelijke tijdelijke maatregelen de verkeersveiligheid al sterk verbeteren. Eén ding staat nu al wel vast. Zolang de veiligheid op de steenweg niet wordt aangepakt, valt het niet te verantwoorden om hier nieuwe, grote winkelvestigingen toe te laten.

Artikel geschreven door Erik Grietens – Frontaal Zomer 2018

 

Dit artikel werd gepubliceerd in ons tijdschrift Frontaal.

Deze komt 4 maal per jaar uit voor al onze leden!

Wil jij Frontaal ook ontvangen?

Voor €5 per jaar ben je lid. Lid worden kan eenvoudig hier

 

 FRONTAAL 2017 winter klad 3 1 1 001
Print

Zonder leden geen GMF!

Word lid vanaf €10 per jaar en ontvang 4x per jaar ons magazine Frontaal

Lid Worden X