GMF en Fietsersbond in actie op de Ottergemsesteenweg
25 november 2024 at 10:49amEen groepje enthousiaste vrijwilligers van Gents MilieuFront (GMF) en Fietsersbond Gent verzamelde zondagavond 24 november om de situatie voor fietsers op de Ottergemsesteenweg te verbeteren. Gewapend met krijtspuitbussen en sjablonen gingen ze er aan de slag tussen de Normaalschoolstraat en de Herfststraat. Hier creëerden ze op eigen initiatief een tijdelijke fietssuggestiestrook. Dit initiatief is bedoeld om de gevaarlijke omstandigheden voor fietsers in deze drukke straat onder de aandacht te brengen.
Ottergemsesteenweg
De keuze voor de Ottergemsesteenweg is niet zonder reden. “Deze straat is een drukke doorgangsweg met veel gemotoriseerd verkeer en een aanzienlijke hoeveelheid fietsverkeer vanuit beide richtingen.” zegt Gregory Mortier, vrijwilliger bij GMF. “Dagelijks fietsen talloze studenten tussen hun kot en campus door deze straat. Fietsers hebben hier echter duidelijk geen veilige ruimte, ondanks het feit dat het een belangrijke verbindingsweg is. De situatie op de Ottergemsesteenweg is exemplarisch voor de uitdagingen waarmee Gent wordt geconfronteerd.”
Te weinig ruimte voor fietsers
GMF en Fietsersbond Gent roepen het nieuwe stadsbestuur op om snel in actie te schieten. “Het is dringend tijd dat er veilige fietsinfrastructuur in deze straat wordt aangelegd,” zegt Gregory van GMF. “De Ottergemsesteenweg fungeert als een belangrijke verbindingsweg tussen Stationsbuurt-Noord, Stationsbuurt-Zuid en Nieuw Gent. Aan beide kanten zie je twee rijen geparkeerde voertuigen, terwijl er onvoldoende ruimte is voor fietsers. Dit is onbegrijpelijk voor een stad die inzet op duurzame mobiliteit. Er is wel degelijk genoeg ruimte om veilige fietsinfrastructuur te realiseren. Het nieuwe stadsbestuur moet wel de moed hebben om de juiste keuzes te maken.”
Herinrichting van de ruimte
GMF en Fietsersbond Gent constateren al geruime tijd dat er op cruciale fietsroutes in Gent een gebrek aan infrastructuur is. Deze schilderactie is dan ook niet de eerste keer dat beide organisaties hun stem laten horen. Regelmatig wijzen zij op plaatsen in (groot) Gent waar de fietsinfrastructuur ontoereikend of zelfs volledig afwezig is. Zo blijven er nog heel wat knelpunten die ingrijpende infrastructurele werken vereisen.
GMF en Fietsersbond Gent constateren al geruime tijd dat er op cruciale fietsroutes in Gent een gebrek aan infrastructuur is. Deze schilderactie is dan ook niet de eerste keer dat beide organisaties hun stem laten horen. Regelmatig wijzen zij op plaatsen in (groot) Gent waar de fietsinfrastructuur ontoereikend of zelfs volledig afwezig is. Zo blijven er nog heel wat knelpunten die ingrijpende infrastructurele werken vereisen.
Onvoldoende invalswegen
De Ottergemsesteenweg is niet het enige pijnpunt volgens GMF en de Fietsersbond. Beide organisaties hebben eerder een ‘blacklist’ samengesteld van risicovolle locaties op de Gentse invalswegen waar de fietsinfrastructuur tekortschiet. Vrijwilligers van GMF hebben zelfs een overzicht gemaakt van alle invalswegen in Gent, met of zonder fietspaden. De Ottergemsesteenweg staat op deze lijst van ontbrekende schakels, belangrijke punten voor het fietsverkeer die snel moeten worden aangepakt, zowel in het centrum van Gent als in de deelgemeenten.
De Ottergemsesteenweg is niet het enige pijnpunt volgens GMF en de Fietsersbond. Beide organisaties hebben eerder een ‘blacklist’ samengesteld van risicovolle locaties op de Gentse invalswegen waar de fietsinfrastructuur tekortschiet. Vrijwilligers van GMF hebben zelfs een overzicht gemaakt van alle invalswegen in Gent, met of zonder fietspaden. De Ottergemsesteenweg staat op deze lijst van ontbrekende schakels, belangrijke punten voor het fietsverkeer die snel moeten worden aangepakt, zowel in het centrum van Gent als in de deelgemeenten.
“Dergelijke tekortkomingen ontmoedigen mensen om te fietsen. Voor fietsers kan het al dan niet hebben van een fietspad het verschil betekenen tussen soepel doorfietsen of zich een weg banen tussen het autoverkeer. Elke hoofdweg moet minimaal een geschilderd fietspad hebben—bij voorkeur een vrijliggend fietspad, wat altijd het streefdoel moet zijn. Door de knelpunten om te vormen tot veilige en uitnodigende routes voor fietsers, kan Gent niet alleen de verkeersveiligheid verbeteren, maar ook bijdragen aan een levendige en duurzame stedelijke omgeving waar iedereen met plezier en vertrouwen kan fietsen.”
Het is 2024, blijvende noodzaak aan moedige keuzes
Waar de ruimte beperkt is, moet de stad resoluut kiezen voor kwalitatieve fietsinfrastructuur. Dit kan inhouden dat er op bepaalde plekken rijstroken voor auto’s of parkeerplaatsen moeten verdwijnen, of dat de rijbaan versmald moet worden ten gunste van een vrijliggend fietspad. GMF en de Fietsersbond roepen de wegbeheerders, de Stad Gent en de Vlaamse overheid, op om snel werk te maken van deze knelpunten. Beide organisaties staan constructief klaar om de overheden verder te adviseren.
Waar de ruimte beperkt is, moet de stad resoluut kiezen voor kwalitatieve fietsinfrastructuur. Dit kan inhouden dat er op bepaalde plekken rijstroken voor auto’s of parkeerplaatsen moeten verdwijnen, of dat de rijbaan versmald moet worden ten gunste van een vrijliggend fietspad. GMF en de Fietsersbond roepen de wegbeheerders, de Stad Gent en de Vlaamse overheid, op om snel werk te maken van deze knelpunten. Beide organisaties staan constructief klaar om de overheden verder te adviseren.