Gents MilieuFront steunt Gentspoort, maar stipt pijnpunten aan
2 juni 2025 at 11:53amVandaag, 2 juni, is de deadline om opmerkingen in te dienen op de aanmeldingsnota van Gentspoort, het enorme vertrammingsproject. Gents MilieuFront spreekt volmondig zijn steun uit, maar ziet ook enkele stevige tekortkomingen. Om het project mee op de rails te zetten, formuleerde GMF daarom heel wat opmerkingen. ‘Gentspoort is een goed en belangrijk project, maar het is onbegrijpelijk dat een vertrammingsproject de rode loper uitrolt voor de auto.’
Hier lees je alle opmerkingen van GMF.
Maar liefst 130 bladzijden telt de aanmeldingsnota van Gentspoort. Hierin worden de uitgangspunten en onderzoeksplannen uit de doeken gedaan. Tussen 2 mei en 2 juni kon iedereen de plannen inkijken en commentaar geven.
Steun betekent veel werk
‘Gents MilieuFront is een groot voorstander van het vertrammingsproject Gentspoort,’ zegt Bouke Billiet van Gents MilieuFront. ‘Onze stad krijgt hiermee een fantastische kans om ons openbaar vervoer stevig op te krikken. Een betrouwbare en comfortabele tram is precies wat Gent nodig heeft.’
GMF besteedde daarom al heel wat tijd aan de inspraakmomenten die Gentspoort organiseert. Ook in het becommentariëren van de aanmeldingsnota kropen vele uren werk. ‘Dat was helaas ook nodig,’ aldus Bouke Billiet van GMF. ‘Gentspoort is een zodanig omvangrijk project dat foute aannames of scenario’s enorme gevolgen kunnen hebben. We vinden het dan ook pijnlijk om vast te stellen dat sommige uitgangspunten of werkwijzes volledig haaks staan op de doelstellingen van het project.’
Cruciale informatie ontbreekt
Gentspoort gaat vele honderden miljoenen euro’s kosten. Er zijn nu al verschillende studiebureaus bij betrokken. Het is onaanvaardbaar dat een bijlage met cruciale informatie over de verkeersmodellen ontbreekt. Bouke Billiet van GMF: ‘Het is alsof een restaurant beweert gezonde maaltijden te serveren, maar niet bereid is om te vertellen met welke ingrediënten het werkt.’
De keuze van datasets is uiteraard van groot belang om de (on)wenselijkheid van bepaalde scenario’s in te schatten. Houdt men in de cijfers over de mobiliteit van morgen bijvoorbeeld rekening met een – door alle beleidsniveaus vooropgestelde – modal shift? Niemand die het weet. ‘Gents MilieuFront heeft er daarom op aangedrongen dat Gentspoort deze info zo snel mogelijk deelt, zodat wij ook daarop onze opmerkingen kunnen geven.’
Vage of geen ambities rond vergroening
Kilometers Gentse straten krijgen een grondige heraanleg. Gent kan hiermee flink vergroenen en ontharden, maar veel concreter dan ‘het kwalitatief verbeteren van de publieke ruimte’ wordt de tekst niet. Het Gentse bestuursakkoord biedt nochtans mooie en heldere inspiratie. Daarin wordt bij ‘grote nieuwe ontwikkelingen’ de 3+30+300-regel vooropgesteld. GMF vindt dat een prima idee en vraagt Gentspoort om deze ambitie te omarmen en concreet op te nemen in het project. Dat wil zeggen: mikken op 3 zichtbare bomen vanuit elk raam en 30 procent boomkruinbedekking op projectniveau. ‘Bij de heraanleg van straten mikt het stadsbestuur op 30 procent ontharding. Dat moet Gentspoort ook kunnen.’
Een tramproject is geen autoproject
Billiet: ‘We zien op tal van plekken in het document een overgevoelige houding ten aanzien van autoparkeren. Opmerkelijk, want in de onmiddellijke omgeving van het tramtracé zou je mogen verwachten dat het dagelijks gebruik van de auto gevoelig daalt. Hierdoor daalt ook de nood aan ruimte voor parkeerplaatsen op publiek domein. Als je daar niet in gelooft, waarom pomp je dan honderden miljoenen euro in een tramlijn?’
De R40 is een lokale weg, geen stadsautostrade
Gents MilieuFront vindt het bijzonder vreemd dat men – zonder enige argumentatie – voor de Heuvelpoort nog altijd de tunnel als voorkeursscenario naar voren schuift. De impact op de R40 wordt niet besproken.
Bouke Billiet van Gents MilieuFront: ‘Het Regionaal Mobiliteitsplan is nochtans erg duidelijk. De R40 is een lokale weg. Dat betekent dat die ingericht moet worden “voor duurzame verplaatsingen en aangename leefomgevingen”. De rode loper uitrollen voor de auto en zo de autodoorstroming als prioriteit bestempelen, staat daar helemaal haaks op.’
Gents MilieuFront vraagt de projectverantwoordelijken om hier rekening mee te houden, en om uit te gaan van de R40 als een autoluwe stadsboulevard.
Conclusie: ‘Gentspoort is een goed en belangrijk project. Onze stad heeft dit nodig. Het is een unieke kans om veel openbare ruimte toekomstbestendig te maken en de duurzame mobiliteit van morgen een grote boost te geven. Daarom stak Gents MilieuFront hier veel tijd in. We hopen nu dat de projectverantwoordelijken met onze opmerkingen aan de slag zullen gaan. Ook voor de Gentse politici roept de aanmeldingsnota heel wat vragen op.’