Ik moet wel iets doen, want ik wil later tegen mijn dochter kunnen zeggen: ‘Ik heb écht mijn best gedaan om het voor jou iets aangenamer te maken.

Boekbespreking: Groene Leugens van Kathrin Hartmann

3 maart 2022 at 2:33pm

In mei 2021 besprak de GMF boekenclub “Groene Leugens van Kathrin Hartmann”. Michaël Verest schreef er onderstaand kort verslag over, voor onze Frontaal Herfst 2021.

Groene Leugens van Kathrin Hartmann
Samen ten onder aan greenwashing?

Onder een stralende lentezon begroette het Coyendanspark de GMF-boekenclub die voor het eerst live samen kon zitten. De stoelen die stad Gent voor de parkbezoeker beschikbaar had gesteld, werden in een kring gezet. Het babbelen begon.

Buen vivir
De eerste zes hoofdstukken zijn een knap staaltje kwaliteitsjournalistiek. Jammer genoeg geldt dit niet voor het laatste hoofdstuk. Bedoeld als hoopvolle afsluiter na 190 pagina’s rampspoed, raakt het niet verder dan een verheerlijking van het Buen Vivir-concept: een samenleving die binnen ecologische grenzen het collectief welzijn centraal stelt. Niets mis met dit concept, maar het drama van de vorige hoofdstukken snakt naar collectieve, institutionele oplossingen.

Een vraag die bij ons opkwam: is elke duurzame strategie die een bedrijf uitprobeert per definitie greenwashing? The road to hell is paved with good intentions. Zolang de incentive meer verkoop en dus meer groei is, is het zeer moeilijk duurzaam te zijn, los van de eventuele goede bedoelingen van de CEO. Een andere vraag: is ‘consumentendemocratie’ voldoende? Zijn we overtuigd geraakt van het idee dat ons koopgedrag het stemhokje kan vervangen? Is ook dit geen gedepolitiseerde fantasie?

Good news for people who love bad news
Is het een goed boek? Of beter: is het een boek dat we nu nodig hebben? Indien u verder wil radicaliseren: zeker. Ook voor mensen die nog niet bekend zijn met deze onderwerpen, is het een absolute aanrader. Echter, voor degenen die al meer kennis verworven hebben of die zich op mogelijke oplossingen willen richten, kan het boek een zoveelste slechtnieuwsshow zijn. Maar dat belet ons niet aan de slag te gaan. Slecht nieuws of niet.

Kathrin Hartmann, Groene Leugens, duurzaamheid als verkooptruc. 2018, Uitgeverij Atlas Contact, 236 p.

Goesting om mee te lezen?  Vind alle info over onze boekenclub hier.

Print