• Wij zijn GMF

    Guy, organisator en duizendpoot

    Via GMF de klimaat- en duurzaamheidsambities en -inspanningen van Gent continu proberen te verhogen en accelereren, YES!

Stad moet parkeerregime instellen voor Nieuw Gent

29 oktober 2018 at 8:16am

Komst van studententoren brengt ongewenste mobiliteitseffecten met zich mee

Upkot vraagt een omgevingsvergunning voor een grootschalig studentencomplex op de terreinen van Broeders van Liefde in Nieuw Gent. Een gloednieuwe woontoren moet er 329 studenten huisvesten. Parkeren op de site is logischerwijs verboden. De stad moet vermijden dat er een pak wagens bijkomen en de studenten de buurt zullen gebruiken als gratis parking. Daarom moet Stad Gent een parkeerregime instellen.

Het project dat Upkot wil realiseren ligt op de terreinen van Sint-Jozef (aan de R4 ter hoogte van  Zwijnaarde – aan de Dedeynestraat). Upkot wil er een woontoren van 18 verdiepingen neerpoten, waar naast 329 studentenkamers ook andere voorzieningen zoals sport- en ontmoetingsruimten, onderdak krijgen. Zie plattegrond en motivatienota.  

Dat studenten gehuisvest worden in grote studentencomplexen is een logische evolutie. Studenten krijgen niet alleen voorzieningen op maat. Ook de druk op de huurmarkt neemt af, er zijn terug meer huizen beschikbaar voor gezinnen.
Het is ook logisch dat de stad Gent in de ‘nota parkeerrichtlijnen auto en fiets’ (p. 19) bepaalt dat studentenwoningen geen parkeerplaatsen krijgen. Studenten moeten in staat zijn om zich in de stad met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer te verplaatsen. Ook naar Gent komen moet mogelijk zijn met openbaar vervoer. Het geplande studentencomplex ligt dicht bij tram- en bushaltes. Ondanks de goede ontsluiting met het openbaar vervoer vreest GMF dat veel studenten met de wagen naar Gent zullen komen. De op- en afrit van de E40 is vlakbij, en, vooral, er geldt geen parkeerregime in de buurt.

Vroeger werden studentencomplexen in de kernstad geplaatst. De afgelopen jaren verschijnen ze ook aan de rand van de stad, vaak in de buurt van campussen van de grote onderwijsinstellingen. Het grootschalig studentencomplex van Upkot ligt eerder aan de rand, waar geen parkeerregime is. (zie afbeelding onder).

 

Door de gratis parkeergelegenheid worden de studenten mogelijks gemakkelijk verleid om met de wagen naar Gent te komen. Het kan niet de bedoeling zijn dat Nieuw Gent een gratis studentenparking wordt.
Daarom vraagt Gents MilieuFront dat de groene parkeerzone die nu rond Nieuw Gent geldt wordt uitgebreid tot het volledige gebied binnen de R4. Zo wordt het autogebruik onder studenten beperkt, en blijven de parkeerplaatsen beschikbaar voor bewoners.

Het lijkt ons ook wenselijk om een ontradingscampagne te starten voor studenten die met de auto komen, zeker gezien de toenemende autodruk in de zuidelijke mozaïek.

Een mogelijk probleem kan ook zijn dat studenten langdurig zouden beginnen parkeren op gratis randparkings die eigenlijk voor dagparkeren bedoeld zijn. Mogelijk zal ook daar op termijn een oplossing voor moeten gezocht worden. Er zullen wellicht altijd studenten met de wagen komen, maar dan is het aan de stad om hen te overtuigen die thuis te laten. Hoe? Door meer dan ooit te voorzien in goede fietsnetwerken en uitstekend openbaar vervoer.

In beroep gaan tegen de omgevingsvergunning van de woontoren van Upkot kan tot 5 november.

 

Print

Zonder Gentenaars geen GMF!

Samen maken we van Gent een stad van de toekomst. Word lid voor €5 per jaar en krijg er ons tijdschrift Frontaal bovenop.

Lid Worden X