• Wij zijn GMF

    Marie, illustratrice Frontaal magazine

    Ik wou iets lokaal doen van vrijwilligerswerk voor het klimaat, dus GMF was ideaal.

NIEUW: de Gentse Busbeweging: “Want het is nodig!”

13 februari 2023 at 8:00am

Geschrapte haltes, te weinig bussen, te weinig ambitie: het gaat niet goed met het openbaar vervoer in Gent. 8 wijkcomités en reizigers- en milieuverenigingen sloegen daarom de handen in elkaar en richtten de Gentse Busbeweging op. Hun eerste wapenfeit: het overhandigen van een petitie aan het Gentse stadsbestuur.

Fase 0 van het Nieuw Openbaar Vervoerplan: een dieptepunt

Met het ingaan van fase 0, de eerste stap in het uitrollen van het Nieuw Openbaar Vervoerplan, bereikt het openbaar vervoer in Gent een nieuw dieptepunt: De Lijn schrapte eind januari haltes langs lijnen 38/39 en 18, en verlaagde de frequentie van lijn 38/39.

Bouke Billiet van Gents MilieuFront: ‘Het plan beloofde net een betere frequentie. We moeten fase 0 dan ook noemen wat het is: een besparing op de kap van de reizigers. Hoog tijd om de Gentse Busbeweging op te richten dus.’

De Gentse Busbeweging vraagt de Vlaamse overheid, De Lijn en de Vervoerregioraad om fase 0 terug te schroeven. Stad Gent maakt deel uit van de Vervoerregioraad en keurde het nieuwe Openbaar Vervoerplan goed. Dit plan gaat uit van budgetneutraliteit: als er op een plek iets bijkomt, moet er op een andere iets sneuvelen. Het stadsbestuur wist dus heel goed dat de versterking van het kernnet (langs grote wegen) een uitgekleed aanvullend net (in stadswijken en dorpskernen) zou veroorzaken.

Petitie

Eind januari schrapte De Lijn in Drongen tien haltes (in beide richtingen) langs lijn 18. Gevolg: schoolgaande kinderen moeten verder te voet langs soms gevaarlijke straten, instellingen met kwetsbare mensen worden moeilijker bereikbaar, oudere mensen raken in isolement. 

Het actiecomité ‘Bus 18 moet behouden blijven’, een van de oprichters van de Gentse Busbeweging, startte daarom een petitie. Op maandag 13 februari overhandigde de Gentse Busbeweging meer dan duizend vijfhonderd handtekeningen aan mobiliteitsschepen Filip Watteeuw.

Het actiecomité heeft een duidelijke oproep: ‘Wij vragen aan Stad Gent: zeg nee tegen vervoersarmoede. Vecht voor bus 18!’

Investeer in openbaar vervoer

Een goed uitgebouwd openbaar vervoer is essentieel om de klimaatcrisis aan te pakken op een manier die ook sociaal rechtvaardig is. Een bereikbaar, betrouwbaar, betaalbaar, comfortabel en frequent openbaar vervoer is de kern van een toekomstbestendig verkeerssysteem.

Helaas is niet alleen de huidige fase 0 van het Nieuw Openbaar Vervoerplan nefast. Ook bij de definitieve uitrol blijven meerdere haltes en lijnen afgeschaft. De beloofde compensaties, waarmee de Vervoerregio en Stad Gent zich lieten paaien, zijn ontoereikend. 

Met de huidige plannen veroorzaken de beleidsmakers extra vervoersarmoede. Vele mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en niet beschikken over een volwaardig vervoersalternatief, zullen moeilijker mobiel blijven en/of meer moeten betalen. 

De Gentse Busbeweging vraagt dan ook 

  • aan de Vlaamse Overheid meer investeringen in het openbaar vervoer;
  • aan De Lijn om overleg te plegen met haar gebruikers. De Gentse Busbeweging wil daarbij een aanspreekpunt zijn;
  • aan het stadsbestuur om binnen de vervoerregioraad zijn stem krachtiger te laten horen.

Kom hier meer te weten over de Gentse Busbeweging!

Print

Zonder Gentenaars geen GMF!

Samen maken we van Gent een stad van de toekomst. Word lid voor €5 per jaar en krijg er ons tijdschrift Frontaal bovenop.

Lid Worden X