• Wij zijn GMF

    Benjamin, bestuurslid, handige harry

    Gelukkig zijn er ook veel mensen binnen en buiten GMF die constant aan de ecologische kar blijven trekken en op dezelfde nagel blijven kloppen.

Open brief aan stadsbestuur: ‘Schrap de pendelparking!’

22 december 2022 at 8:07am

25 jaar nadat de Gentenaars massaal stemden tegen een parking in het centrum, plant het Gentse stadsbestuur opnieuw een overbodige autoparking.

Het ontwerp-RUP Dampoort bevat knappe elementen, maar houdt nog te veel vast aan huidige parkeernormen. Een groot parkeeraanbod blijven creëren houdt alle huidige mobiliteitsproblemen in stand. Dit leidt tot het (letterlijk) betonneren van privaat autobezit als norm voor de komende tientallen jaren. 

GMF kroop daarom in de pen en schreef een open brief aan het stadsbestuur, ondertekend door tal van organisaties en experten.

Geachte heer burgemeester, Geachte schepenen,

De komende maanden hakt u knopen door over het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de Dampoort-omgeving. Honderden nieuwe woningen en kantoren, een nieuw treinstation, de ondertunneling van de kleine ring: het gaat hier om een zeer groot project met ingrijpende gevolgen voor Gent en de Gentse omgeving.

De Dampoort is een knooppunt van openbaar vervoer, vlak bij het centrum van Gent. Het uitgangspunt moet hier dan ook zijn om te streven naar auto-onafhankelijkheid. Het RUP biedt daarvoor uitstekende kansen, tenminste, als u van meet af aan toekomstgericht denkt. Een tweede Gentse pendelparking hoort daar niet bij.

Hoe verplaatsen we ons in 2040?

Door de omvang van de plannen is de uitvoering nog niet voor morgen. We moeten dus  kijken naar overmorgen. Hoe verplaatsen we ons in 2040?

Voor ons is het duidelijk: een treinstation is in de toekomst geen automagneet. Individueel autobezit is niet langer de norm.

Wie in de toekomst vanuit Destelbergen of Lochristi naar het station Gent-Dampoort gaat, doet dat niet door eerst de auto te nemen. Gent en het station zijn verbonden met de omliggende gemeenten dankzij comfortabele fietspaden en -snelwegen (F4!) en stipte tram- (lijn 7!) en busverbindingen. Switchen tussen auto en openbaar vervoer doen we op de mobipunten in Oostakker (Carrefour) en aan de Weba. 

In dit perfect haalbare toekomstscenario zijn de steenwegen die naar het station leiden een pak autoluwer. Met lucht die je niet ziek maakt, met groen en met ruimte voor schoolgaande fietsers. In dit scenario realiseert het stadsbestuur de ambities van de wijkmobiliteitsplannen voor Sint-Amandsberg en Dampoort-Oud-Gentbrugge. 

Er is ook een ander scenario denkbaar. Een scenario waarbij we onze eigen autoafhankelijkheid blijven organiseren. De kwalitatieve herinrichting van belangrijke wegen wordt dan onmogelijk, want de doorstroming van het autoverkeer zal de prioriteit blijven. Dan fietsen we in 2040 en 2050 nog altijd niet veilig naar school.

Bijna 900 parkeerplaatsen

Het RUP Dampoort voorziet 350 pendelparkeerplaatsen en meer dan vijfhonderd parkeerplaatsen voor de nieuwe kantoren en woningen, gebaseerd op parkeernormen van vandaag.

Een groot parkeeraanbod blijven creëren houdt alle huidige mobiliteitsproblemen in stand en getuigt volgens ons niet van een toekomstgerichte of toekomstbestendige visie op mobiliteit. Nogmaals: al deze woningen en kantoren bevinden zich op wandelafstand van een fantastisch openbaarvervoersknooppunt en van het centrum.

In 1997 stemden de Gentenaars massaal tegen een autoparking in het centrum. 25 jaar later herhalen wij: sleur geen stroom auto’s naar het stadshart!

Gent heeft deze parking vandaag en overmorgen niet nodig als het samen met Vlaanderen werk maakt van toekomstbestendige mobiliteit. Bovendien: aan het station van Gent Sint-Pieters is er al een grote parking. Wie met de auto naar een treinstation wil, kan daarnaartoe.

Beste bestuurders, u kunt hier geen en-en-verhaal schrijven: óf u kiest voor een autoperspectief met pendelparking, veel te veel parkeerplaatsen en dus onveilige wegen, óf u kiest voor openbaar vervoer, veilige en autoluwe straten, en kwalitatief en gezond wonen.

Wij vragen u met aandrang: bouw geen (peperdure) autoparking. Kies voor de toekomst.

Ondertekenaars: Gents MilieuFront, Veilig 9040 (netwerk van ouders en buurtcomités voor veilige steenwegen in Sint-Amandsberg), Velo-droom, Fietsersbond Gent, Natuurpunt Gent, Trage Wegen, Busje Blijft Zo, Boulevard Planté, Planningsbureau Voorland, Buurtgroep Bordure, Buurtcomité van Dampoort tot Campo Santo, Greenpeace Gent, Dégage, Netwerk Duurzame Mobiliteit, Scoutsgroep 206e FOS De Flamingo’s, oudercomité VBS Sint-Janscollege Visitatie, Mieke Nolf (buurtbewoner en ruimtelijk planner), Eva Van Eenoo (onderzoeker mobiliteit, VUB), Steven Vromman, Maurice Van Damme, Boris Mahy, Lieven Symons (stedenbouwkundig ontwerper), Frank Van Overwalle (prof. em. VUB), Kobe Boussauw (professor ruimtelijke planning en mobiliteit, VUB), Alain Proviest (restauranthouder), Ben Van Alboom (journalist), dansschool PURE

Print

Zonder Gentenaars geen GMF!

Samen maken we van Gent een stad van de toekomst. Word lid voor €5 per jaar en krijg er ons tijdschrift Frontaal bovenop.

Lid Worden X