GMF-fietserstelling 2025: veertienduizend fietsers rijden dagelijks het centrum in
22 mei 2025 at 2:57pmOp 22 mei 2025 organiseerde Gents MilieuFront voor de elfde keer een simultaantelling van fietspendelaars. 43 vrijwilligers telden tussen 7 en 9 uur ’s morgens langs 34 telpunten alle fietsers die het gebied binnen de stadsring in- en uitreden. Ze telden 14.370 fietsers richting centrum. Na de uitgeregende editie van 2024 stijgt het aantal fietsers dus opnieuw, zij het nog niet naar de recordhoogte van 2023.
In totaal zijn er 46 kruispunten op de R40. GMF-vrijwilligers telden in totaal, dus in- en uitgaand, 23.102 fietsers en bakfietsers langs 34 kruispunten. In 2022 telde GMF 13.198 stadinwaarts rijdende fietsers, in 2023 15.127. In 2024 regende het flink en telden we 11.270 fietsers. Met meer dan veertienduizend stadinwaarts rijdende fietsers haalt 2025 dus het op een na hoogste cijfer. Het grootste aantal stadinwaarts rijdende fietsers zien we aan de Groendreef, daar telden GMF-vrijwilligers 1.585 fietsers.
Fietsstad
‘Het enorme aantal fietsers is het resultaat van jarenlang volgehouden beleid,’ zegt Bouke Billiet van Gents MilieuFront. ‘Deze cijfers bewijzen dat investeren in comfortabele en veilige fietsinfrastructuur vruchten afwerpt.’ In mei 2024 kroonde de Vlaamse Stichting Verkeerskunde Gent daarom tot Fietsstad 2024.
Gent is een fietsstad in wording: er is snelle vooruitgang gemaakt, maar er is nog altijd werk aan de winkel. ‘Dat zie je ook duidelijk langs de drukste fietsas, langs de Groendreef en Coupure,’ aldus Bouke Billiet. ‘De onderdoorgang onder de Guislainbrug bijvoorbeeld is toe aan een grondige heraanleg. Aan de onderdoorgang van de Bargiebrug is het wegdek aan vernieuwing toe. En aan Verlorenkost heeft het stadsbestuur mooie plannen om te ontharden, maar onderschat men de grote aantallen fietsers.’
Het Gentse stadsbestuur is bezig met een enorme besparingsoefening. Gents MilieuFront roept op om niet te besparen op investeringen in fietsinfrastructuur. ‘Elke euro die je investeert in een veilige en aangename wandel- en fietsstad verdien je veelvoudig terug. Van méér wandelen en fietsen en minder auto’s in de stad worden we met zijn allen gelukkiger en gezonder.’
Veiligheid langs werven
Een vaak terugkerend pijnpunt: de fietsvriendelijke inrichting langs werven. ‘Onder meer aan de belangrijke route Gandastraat zagen onze tellers enkele mistoestanden met vrachtwagens. Een echte fietsstad is het aan zichzelf verplicht om te allen tijde een veilige oplossing te voorzien, ook bij grote werkzaamheden en de aanrijroutes ernaartoe.’
Bakfietsen
Het aantal bakfietsen steeg in 2023 met 15 procent, nadat de tellers in 2022 al een stijging met 30 procent optekenden. ‘In het regenjaar 2024 zagen we een lichte daling van minder dan 4 procent. Die daling was lager dan bij de andere fietsers. We zien nu bevestigd dat het aantal bakfietsers op korte tijd fors is toegenomen.’
GMF telde in 2025 688 stadinwaarts rijdende bakfietsers, een stijging met 34 procent ten opzichte van 2023, en met 39 procent ten opzichte van 2024.
‘De blijvende stijging van het aantal bakfietsen is een belangrijk signaal voor het stadsbestuur om in fietsparkeerplaatsen extra ruimte te voorzien voor buitenmaatse fietsen.’
Telpunten, methode en wetenschappelijke waarde
De telling beslaat enkel fietsers die de ring oversteken. Het totale aantal fietsers in Gent is natuurlijk nog veel groter. Deze telling is niet meer en niet minder dan een momentopname. Belangrijke factoren zoals weersomstandigheden, dag van de week, blokperiode enzovoort hebben een grote invloed op het totaal aantal fietsers. Bouke Billiet van Gents MilieuFront: ‘Deze factoren neutraliseren we deels door telkens de eerste of tweede donderdag van mei te tellen. Langs invalswegen met heel weinig fietsverkeer telden we niet. Op alle telpunten werd zowel het in- als uitgaande verkeer geteld.’