GMF trekt naar de rechtbank tegen extra rijstrook op E40
18 augustus 2025 at 6:40amGents MilieuFront trekt samen met Climaxi en Grootouders voor het Klimaat naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen. De verenigingen verzetten zich tegen het plan van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer om een extra rijstrook aan te leggen op de E40. Meer capaciteit leidt tot nóg meer autogebruik.
Lees hier het volledige verzoekschrift
Beter alternatief: snelheidsverlaging
Meer wegcapaciteit verbetert de verkeersveiligheid maar heel even. Bouke Billiet van GMF: ‘Binnen de kortste keren slibt de autostrade opnieuw vol. Almaar meer wegen: dat leidt alleen maar tot meer ellende. Een snelheidsverlaging naar 90 kilometer per uur is een veel betere manier om te zorgen voor veilig verkeer.’ Ook Stad Gent vraagt om een snelheidsverlaging.
Plannen al eerder verijdeld
GMF trok in 2018 voor dit dossier naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen. De vergunning werd toen vernietigd. AWV blijkt hardleers en houdt ook nu geen rekening met de impact van nóg meer infrastructuur, en dus nóg meer auto’s, in de wijde omgeving. ‘Als je alle rijstroken van de R4, E40 en E17 in Zwijnaarde bij elkaar telt, zit je aan 20 rijstroken. Daarmee vormt Zwijnaarde samen met de Antwerpse en Brusselse ring een van de drukste mobiliteitskruispunten van het land.’
Vlaanderen ondergraaft eigen doelstellingen
Klimaatorganisaties Climaxi en Grootouders voor het Klimaat onderschrijven het protest. Zo vecht Climaxi al jaren tegen de uitbreiding van de N42. ‘De overheid ondergraaft met dergelijke slechte plannen haar eigen doelstellingen om onze mobiliteit te verduurzamen. Het roer moet nochtans zeer dringend om.’
Lees hier het volledige verzoekschrift.