• Wij zijn GMF

    Judith, nalezer Frontaal

    Ik moet wel iets doen, want ik wil later tegen mijn dochter kunnen zeggen: ‘Ik heb écht mijn best gedaan om het voor jou iets aangenamer te maken.

Geef de koningin haar plein terug!

8 januari 2024 at 10:07am

Vrijwilligers van Gents MilieuFront telden zaterdag 6 januari bijna duizend fietsenstallingen te weinig rondom station Gent-Sint-Pieters. Daardoor staat onder meer het Koningin Maria Hendrikaplein ontoegankelijk vol met fietsen. GMF vraagt de NMBS en Stad Gent om de koningin haar plein terug te geven: voorzie voldoende stallingen voor het aantal fietsen.

Kloof blijft

GMF telde 12.872 aantal fietsen en slechts 12.140 (gratis) parkeerplaatsen voor fietsen. Dat is nog steeds een kloof in vergelijking met de vorige telactie in december 2022, toen weliswaar in een drukkere periode buiten de vakantie. Al 20 jaar tellen vrijwilligers de kloof tussen het aantal fietsen en het aantal plaatsen. Het aantal fietsen rondom het station stijgt elk jaar en het aantal stallingen stijgt ook maar neemt niet snel genoeg toe.

In december ‘23 kwam er 1.160 plaatsen bij, weliswaar ook deels tijdelijk, en in voorjaar ‘24 waarschijnlijk ook nog 852 plaatsen. Toch zal ook nadien nog een kloof blijven tussen fietsen en plaatsen voor fietsen. Zeker aan de voorkant van het station zijn de stallingen dubbel- of driedubbel bezet. Wel is er nog plaats in de verderafgelegen stallingen, zoals aan het seinhuis van Infrabel, of in de moeilijk bereikbare stallingen, zoals de ondergrondse stalling aan de stationsachterkant die enkel via een trap te bereiken is.

 

Naast ‘normale’ fietsstallingen zijn er aan Gent-Sint-Pieters ook 606 betaalde stallingen en 200 stallingen voor Blue-bikes te vinden, die niet in deze cijfers worden opgenomen.

Het jaar van de inhaalbeweging

“Station Gent-Sint-Pieters is het drukste niet-Brusselse station van België, maar hinkt al jaren achterop wat betreft fietsinfrastructuur. 2024 is het ideale jaar om eindelijk de inhaalbeweging te maken”, zegt Pieter Nuytinck van Gents MilieuFront. “In dit verkiezingsjaar maken alle politieke partijen plannen én komt Velo-city, het grootste fietscongres ter wereld, naar Gent. Hoog tijd voor de NMBS en Stad Gent om de inhaalbeweging te voltooien en de kloof te dichten tussen het aantal fietsen en het aantal stallingen. Ook om fietsdiefstallen tegen te gaan, zijn voldoende en degelijke stallingen noodzakelijk.”

Geef de koningin haar plein terug

Op het Maria Hendrikaplein telden vrijwilligers van Gents MilieuFront 1.082 fietsen in de 420 voorziene plaatsen onder de beschermde platanen op het plein, dus bijna 2,5 meer fietsen dan plaatsen.

Volgens de gangbare normen is een fietsenstalling volzet als 80% van de plaatsen bezet zijn. Boven dat percentage stijgt het risico op fout geparkeerde fietsen aanzienlijk. Die zijn bijzonder hinderlijk en gevaarlijk voor voetgangers, rolstoelgebruikers en slechtzienden.

Pieter Nuytinck: “De afwerking van het station laat nog jaren op zich wachten. Laten we niet wachten tot 2028 of later om de koningin haar plein terug te geven. Dit plein verdient eerherstel, zoals GMF ook schrijft in de inspiratiebundel voor de lokale verkiezingen.

Wat na 2028?

Als het station afgewerkt is, zullen er 17.000 plaatsen zijn. Eind 2027 is nog steeds de officiële einddatum voor alle ruwbouwwerken zoals de bouw van de spoorviaducten en de uitgraafwerken en realisatie van kelders, maar het kan ook na 2030 worden. Het aantal fietsparkeerplaatsen zal zeer waarschijnlijk te laag zijn, aangezien het aantal fietsen rondom het station blijft stijgen. De komende jaren wordt er nog een stijging verwacht van het aantal reizigers van en naar station Gent-Sint-Pieters, en ook van het aantal studenten hoger onderwijs in Gent.

Tijdelijk slechter?

Tussen 11 en 20 januari ‘24 verdwijnen er tijdelijk meer dan 1.000 plaatsen op het Kon. Mathildeplein om daar het wegdek te kunnen effenen. De nieuwe capaciteit die er in december ‘23 bijkwam compenseert die weliswaar, want daarbij ging het om 1.160 plaatsen. Pieter Nuytinck: “Hopelijk komt er voldoende signalisatie naar die nieuwe fietsenstalling, zodat we binnenkort geen fietsen op de tramsporen gaan zien”

GMF doet alvast drie suggesties.

  1. Nabij de ondergrondse fietsenstalling is er een ondergrondse parking voor privéauto’s. Het eerste afgewerkte onderdeel van het stationsproject was die grote ondergrondse parking voor privéauto’s in 2010. Op de voltooiing van de geplande fietsstallingen is het nog vele jaren wachten, tot na 2028. Waarom geen deel van de autoparking voorzien voor fietsen?

  2. Maak van zowat alle stallingen een dubbeldekfietsrek, zoals NMBS deed bij station Gent-Dampoort, weliswaar met ruimte voor buitenmaatse fietsen.

  3. Een weesfietsenbeleid is het sluitstuk. Laat APCOA vaker weesfietsen zoeken en weghalen.

Print

Zonder Gentenaars geen GMF!

Samen maken we van Gent een stad van de toekomst. Word lid voor €5 per jaar en krijg er ons tijdschrift Frontaal bovenop.

Lid Worden X